Direct contact met een cliëntenvertrouwenspersoon

telefoon 088 678 1000
e-mail info@zorgstem.nl

Piet neemt contact op met de CVP Wzd. Piet is boos en verdrietig. Jaren heeft hij voor zijn vrouw met dementie gezorgd. Hij is nu 84 en kon zijn vrouw niet meer de hele dag in de gaten houden. De verzorging viel hem ook zwaar.

Hij dacht dat hij zijn vrouw in een goed verzorgingshuis had laten opnemen. “Maar mijn vrouw verwaarloost daar. Ze wil niet gedoucht worden. En die meisjes die daar werken laten het maar gewoon gebeuren.” Piet vindt het vreselijk om te zien en snapt niet dat de verzorging haar niet gewoon elke dag onder de douche zet. “Daar zijn ze toch voor opgeleid?” Piet wil wel eens een gesprek met de verantwoordelijken want: “Het heet toch niet voor niets een verzorgingshuis, waarom verzorgen ze haar dan niet?”

In gesprek met meneer Piet vertelt de cliëntenvertrouwenspersoon hem meer over de Wet zorg en dwang. Wat een cliënt aangeeft, dus de wens van een cliënt, is voor de zorgverleners in principe leidend. Als mevrouw niet iedere dag wil douchen, dan kan er naar alternatieven worden gezocht, zoals een handwas aan de wastafel of andere manier om op te frissen. De verzorgenden hoeven haar dus niet iedere dag onder de douche te zetten.

Tegelijkertijd geeft Piet waardevolle informatie: thuis douchte mevrouw wel iedere dag. De CVP ontmoet mevrouw, zij is immers de cliënte waar het over gaat. Mevrouw komt over als een lieve oude dame die nog erg gehecht is aan gewoonten en overzichtelijkheid. En die is ze in dit verzorgingshuis wel eens even kwijt. Het is immers een heel andere omgeving en het zijn ook nog eens andere mensen die haar douchen.

Als cliëntenvertrouwenspersoon vraag ik Piet of hij al eens een goed gesprek heeft gehad met de zorgverleners over hoe hij de zorg gaf aan zijn vrouw. Hoe een douchemoment verliep bijvoorbeeld. Dat gesprek was nog niet geweest.

Piet heeft meteen een gesprek aangevraagd met de verantwoordelijke voor de zorg voor zijn vrouw. Ze hebben beschreven wat mevrouw gewend was. En uiteindelijk is meneer zelfs twee keer ‘s morgens langsgekomen om de verzorgenden bij te staan bij het douchen en te laten zien hoe hij het altijd deed.

Mevrouw doucht nu heerlijk een paar keer per week en Piet voelt zich gehoord.

Iemand gedwongen onder de douche zetten mag volgens de Wet zorg en dwang niet zomaar. Maar goed kijken naar de behoeften en gewoonten, samen (verwanten en verzorgenden) zoeken naar de juiste weg om iemand de meest plezierige zorg te bieden is altijd een goed streven. De cliëntenvertrouwenspersoon heeft hier een zetje in die richting mogen geven.

Andere verhalen

Wat kan een cliënten­vertrouwens­persoon voor u betekenen?
Bekijk het filmpje